#4 2021 – VINSTER! ANDREAS ERIKSSON!
SAK MAG
ni är alla vinnare
Det känns som vanligt helt overkligt, närmast orimligt att ytterligare ett år snart är till ända. Och kommer aldrig mer åter. I SAK:s årliga cykel betyder detta att dragningen för vinsterna 2021 skall ske. Den 25 november kommer 120 konstverk lottas ut bland er underbara medlemmar. Vi hade såklart önskat att alla kunde vinna. Men, och detta kommer jag säga varje år, att vara medlem är att vara solidarisk med samtidskonsten. Det är en vinst i sig.
En annan stor vinst för alla är årets årsbok. Monografin om Andreas Eriksson kommer till er i mitten av december. En bokrelease är planerad i Stockholm innan jul, inbjudan kommer. I detta nummer av SAK MAG har vi ställt några frågor om Erikssons relation till konstboken.
En oerhört glad nyhet för SAK är att vi den 1 december flyttar in i Konstakademien permanent. Vi kommer att ha ett kontor på våning tre och trots att det inte är så stort hoppas vi kunna bjuda in mindre grupper med medlemmar under nästa år. SAK har haft en lång relation med Konstakademien, vilket gör att det känns som att komma hem igen. Här höll SAK till på 1850- och 60-talen och hyrde därefter under flera perioder in sig för utställningar i Konstakademiens lokaler. På 1990-talet och tidigt 2000-tal hade SAK gallerilokal i markplan på Rödbotorget 2. Kuriosa: de första åren hade vi lokal i Arvfurstens palats. Det verkar dock svårt att få komma tillbaka in dit nu när Utrikesdepartementet huserar där.
Vi träffade Fatima Moallim, årets uppdragskonstnär, i början av oktober. Vi fick använda HenProjects lokal på Södermalm i Stockholm. Moallim skulle där göra sin stora teckning, en teckning som skuren i 100 bitar kommer att drapera 100 inskriberade stålrör, och dessa stafettpinnar kommer att lottas ut den 25 november. Teckningen gjordes som en performativ handling och vi filmade delar av processen under en laddad stund. Vi vill visa delar av denna film för er.
Sara Walker & Anna Hesselbom
Sara Walker
Verksamhetschef och intendent
[email protected]
Anna Hesselbom
Kommunikatör och samordnare
[email protected]
FOTO: Mathias Johansson
konstboken
som tidsdokument
Hej Andreas Eriksson, årets årsbok-konstnär.
Berätta om ditt första minne av en konstbok, vilken det var och hur du tänkte när du bläddrade?
– Hemma hade vi tre konstböcker: Rembrandt, Michelangelo och Glad Konst de kom allihopa från någon bokklubb i Höganäs som pappa prenumererade på. Glad Konst var väl den bok som intresserade mig mest av dessa tre, och tydligast kommer jag ihåg en målning av X:et där en kvinna på röd cykel far fram över ett somrigt landskap och Allen Jones fruktansvärt otäcka kvinno-dockor som i raffset blivit ett möblemang, detta uppslag var så läskigt att jag helst bläddrade förbi.
– I 10-årsåldern köpte jag sedan på auktion en bananlåda full av SAK:s årsböcker (för 5 kr) där Einar Jolin gjorde störst intryck kanske inte så mycket målningarna utan snarare texten och särskilt berättelsen om hur han som barn varit väldigt missanpassad och hittat till måleriet. Det betydde enormt mycket för mig att läsa om ett annat barn som var intresserat av måleri.
Vilken är den konstbok du oftast återkommer till?
– Moderna museets utställningskatalog med Willem De Kooning från 1983. Alla mina favoritmålningar av honom är ju med i den, men också texterna har betytt väldigt mycket. Bill´s egna texter men också intervjun med Harold Rosenberg och inte minst alla konstnärer som skriver korta texter om De Koonings måleri.
Hur ser du på de böcker du själv gjort i förhållande till ditt konstnärskap?
– Som tidsdokument.
Vilken är den vackraste konstboken? (Och vad gör den vacker)
– Oj svårt! Men Günther Förg var ju en mästare på vackra böcker, de har så mycket omsorg utan att bli pretentiösa som ju ambitiösa konstböcker väldigt lätt blir.
Har du tips till konstnärer som vill göra böcker? (Du och Jacob Dahlgren började ju göra böcker relativt tidigt i era karriärer*)
– Bokbindarlim och falsben.
(* De gjorde böcker på det egna förlaget Blå Himmel Förlag)
Årsboken skickas ut till alla medlemmar mitten av december.
Intervju: Sara Walker
Andreas Eriksson
Varp 1 // Varp 2
Etsning på koppartryckspapper, handtryckt av Mikael Wahrby i Stockholm.
Pappersstorlek: 64 x 44 cm
Upplaga: 25 motiv
Pris till SAK:s medlemmar: 5 600 kr
Hör av dig till [email protected] eller 08 10 46 77 för att köpa ett verk!
Andreas Eriksson (f. 1975 i Björsäter) är aktuell i SAK 2021 på flera sätt. Årets konstbok blir en monografi om hans konstnärskap oh kommer till alla medlemmar i december. Andreas Eriksson har också gjort SAK Edition #3 2021.
Eriksson arbetar såväl i en klassisk nordisk måleritradition som med ett mer konceptuellt arbetssätt med måleri, skulptur, fotografi och vävar. Även grafiken har alltid varit närvarande i Erikssons konstnärskap. Där har organiska former samsats med senare varianter av de linjeskisser som används till vävarna och rena naturstudier.
Etsningarna Varp 1 och Varp 2 är gjorda särskilt för SAK och bygger på konstnärens vävskisser för hans stora textila verk. De stora vävarna görs med lin från olika delar av landet och olika tidsepoker. Med olika växtförhållanden och beredning har linet olika nyanser och textur som används för att få fram den vävda bilden.
Varp 1. FOTO: Jean Baptiste Béranger
Varp 2. FOTO: Jean Baptiste Béranger
många världar
25 november är det dragning i årets konstlotteri där 120 verk lottas ut bland alla SAK:s medlemmar. Vinst 1-20 väljs i vinnarordning och nr 21-120 utgörs av Fatima Moallims uppdragsverk. Som medlem deltar du automatiskt i med en lott per medlemskap. Du behöver inte närvara för att ha chans att vinna, alla vinnare kontaktas av SAK efter dragningen.
1 – MARIA NORDIN
GO, 2021
AKVARELL PÅ PAPPER
51 X 72 CM
4 – ELVIRE SOYEZ
BARDOT BROODTHAERS BONE´S, 2012
VAXMÅLNING PÅ SMÖRPAPPER
57 X 43 CM
7 – JAKOB SIMONSON
PELLICULA (1/4096), 2021
ASKA OCH AKRYLEMULSION PÅ POLYESTER
50 X 50 CM
10 – ERIKA KRISTOFERSSON BREDBERG
DIE YOUNG BLOW UP, 2020
MUNBLÅST, FRIHANDSKULPTERAT
MED BRÄNNDEKALER
13 X 24 CM
13 – ERIK JEOR
SERIEN ”IN DIALOGUE WITH ANDREI RUBLEV”, 2020
ETSNING, UPPLAGA: 20
62 X 50 CM (PAPPERSSTORLEK)
16 – RACHELLE PURYEAR
LAV II
SERIGRAFI, UPPLAGA: 20
ARCHES BLANC, 300G
17 X 9,6 CM (PAPPERSSTORLEK)
2 – SYLVIA NAIMARK
KASTANJER, 2017
OLJA PÅ DUK
33 X 24 CM
5 – LINA BJERNELD
LJUS / CANDLE, 2020
OLJA PÅ DUK
44 X 28 CM
8 – BERIT LINDFELDT
TILLVARONS KANT, 2012
TRÄ, FRIGOLIT
C:A 30 CM BRED
11 – SIMON WHITFIELD
SKUREN VAS, 2020
KERAMIK, SVART GLASYR
15 X 34 CM
14 – ANN-BRITT HAGLUND
VERTEBRAE 4, 2020
KERAMISKT OBJEKT
13 X 13 X 8 CM
17 – SALAD HILOWLE
UNTITLED (HEADREST), 2020
3D-UTSKRIVET NACKSTÖD, TYG, POLYESTER
25 CM X 25 CM
19 – NADA ALI
UNTITLED, 2019
OLJA
30 X 25 CM
3 – SOPHIE TOTTIE
DEAD RECKON (GREENISH, R9,5) 2020
PENCIL AND INK ON PAPER
36 x 26 CM
6 – SIRI DERKERT
SITTANDE FIGURER, SENT 1960-TAL
RISTAD BETONG
21,5 X 21,5 CM
9 – LEIF ENGSTRÖM
VID BRÄNNINGEN, 2020
AKRYL PÅ DUK
35 X 23,5 CM
12 – CIA KANTHI
UNTITLED (PHOTOGRAPH BY MY 4 YEAR OLD SON ALGOT, DEVELOPED BY ME), 2018
SILVERGELATIN PRINT
ED 3 + 2 AP
30,5 X 40,6 CM
15 – TYRA VON ZWEIGBERGK
UTAN TITEL, 2021
DJUPTRYCK TORRNÅL, MONOPRINT
26 X 38 CM
18 – RAHA RASTIFARD
THE TRUTH HAS AESTETICS, 2015
ETSNING, UPPLAGA 35
23 X 29 CM
20 – EDITH HAMMAR
SKÅL I KERAMIK, 2021
8,5 X 19 CM
21–120 – Fatima Moallim
UTAN TITEL, 2021
TECKNING, STÅLRÖR MED INSKRIPTION
(Bilden visar dokumentation av performance.)
LINJEN TAR ALDRIG SLUT
2021 görs uppdragsverket av Fatima Moallim som arbetar med teckning performativt. Vi träffade henne 4 oktober och filmade hennes performance som resulterade i en fem meter lång teckning. Det blev en laddad och oerhört fin stund och vi är glada att kunna dela denna här i SAK MAG. Teckningen kommer att delas i hundra delar och rullas runt en stav i rostfritt stål med inristningar, som ett slags stafettpinne. Dessa är hundra vinster i konstlotteriet.
11 november hölls ett samtal i samarbete med Brillo Vox mellan Fatima Moallim och Leif Elggren. Samtalet kan ses i efterhand på www.brillovox.com