© Sveriges Allmänna Konstförening
#1 2023 – SAK Silver

SAK MAG

  SAK Edition    Helena Sandström    August Happ    Paula Röhss    Jenny Olsson    Samaneh Reyhani    Vanna Bowles    Värvningserbjudande    SAK på jobbet

Inledning

SAK + Silver = sant

  Vi är mycket stolta och glada över vårt samarbete med Nutida Svenskt Silver. Nutida fyller i 60 år och det tycker vi är väl värt att fira. Vi gör det genom att presentera två silversmeder, Helena Sandström och August Happ och deras verk som SAK Silver Edition 2023.

Konst, konsthantverk, hantverk, eller design, allt detta ryms inom vårt universum av samtida konst och konstnärliga uttryck. Vi vill därför hylla och lyfta silverhantverket.

Nutida Svenskt Silver grundades 1963 och föreningen vill bland annat sprida kännedom om konstnärligt arbetande silversmeder, med ambitionen att också visa på smedernas konstnärliga dialog med samtiden. Materialet silver är grunden men precis som konsten hela tiden omformuleras så har föreningens smeder ständigt utvecklat hantverket och nya idéer kring materialblandningar och teknik, hantverket är föränderligt. Silversmide är ingen statisk profession. En kuriös sak från föreningens historik är att Ulf Linde under de 12 första åren ingick i juryn för Nutida, Linde var ju under många år högst inblandad även i SAK:s verksamhet, han skrev många av texterna till monografierna. I ett invigningstal 2016 berättade professor i designhistoria, Kerstin Wickman, att Linde såg sin uppgift i juryn som estetisk, ”Det var den skulpturala uttrycksfullheten i smideskonsten – om formen och den konstruktiva idéen som var vitala – som intresserade honom”.

De två smederna vars verk medlemmar i SAK kan köpa arbetar med både det stiliserade och organiska. Sandström låter naturen få evigt liv i nyponroslöv och de kan pressas mellan boksidor likt växter i ett herbarium, men de kan aldrig smulas sönder. De är individuella verk då hon tagit form från faktiska löv och pressat dessa i silvret, och inget löv är det andra likt. August Happ har skapat en till synes traditionell silverdosa men även han har med sitt fingeravtryck gjort att något flyktigt etsats fast, fingeravtrycket har blivit en permanent stämpel som inte kan suddas ut. Identitet, kropp, natur.

Läs också om tre nya verk till årets konstlotteri: intervjuer med Jenny Olsson, Vanna Bowles och Samaneh Reyhani.

Och spana in värvningserbjudandet, där både värvaren och den värvade får en limiterad Christine Ödlund-poster!

Sara Walker & Anna Hesselbom

Sara Walker
Verksamhetschef och intendent
  [email protected]

Anna Hesselbom 
Kommunikatör och samordnare
  [email protected]

SAK Edition #1/2023: Silver

Helena Sandström

Titel: Sub Rosa, 2023
Beskrivning: Bokmärke i silver med invalsat mönster av nyponros, tofs i silke. 
Storlek: Varierande dimensioner, mellan 8 och 10 cm långa.
Upplaga: 10 unika.
Pris: 6 500 kr

Release:
Kan köpas från 17/3 kl 12 via mail till [email protected]

Uppge nummer på det verk du vill köpa då alla är unika. Först till kvarn!

SAK Edition #1/2023: Silver

August Happ

Titel: Mini me, 2023
Beskrivning: Dosa i silver, trycksvarvad med tumavtryck.
Storlek: Cirka 5 cm.
Upplaga: 10 unika.
Pris: 6 500 kr

Release:
Kan köpas från 17/3 kl 12 via mail till [email protected]

Uppge nummer på det verk du vill köpa då alla är unika. Först till kvarn!

SAK Edition #1/2023: Silver
Intervju – Helena Sandström

Foto porträtt: Sanna Lindberg Foto verk: Björn Strömfeldt

Omvänd arkeologi

  Hej Helena Sandström, silversmed.

Berätta om dig själv, hur blev du silversmed?

– Jag har alltid tyckt om att rita, måla och att göra saker med händerna, men när jag var barn ville jag länge bli arkeolog eftersom det verkade så oerhört spännande att sitta med små penslar och spatlar och försiktigt gräva fram gömda föremål från en annan tid. När jag blev äldre insåg jag att det var kanske bara en liten del av vad en arkeolog gör så jag tänkte om och det konstnärliga intresset tog över. Under gymnasietiden på en estetisk linje på Södra Latin, fick vi möjlighet att själva ordna vår praoplats och jag tänkte att antingen guldsmed eller reklambyrå, det vill jag prova på!

– Med hjälp av telefonkatalogens gula sidor (detta är länge sen!) letade jag upp möjliga ställen och sen gick jag runt på stan och frågade mig fram. Eftersom jag först fick napp hos en guldsmed blev det där jag hamnade. Det visade sig vara helt rätt och jag blev fast direkt. Efter en kvällskurs på samma smedja fortsatte jag sedan i tre år som guldsmedlärling där. Efter att ha lärt mig hantverket ville jag utveckla den konstnärliga sidan av mig själv och sökte mig via Nyckelviksskolans metalllinje till Konstfack där jag tog en Master of Fine Arts 1997.
Jag tänker att det kanske är en slags omvänd arkeologi jag håller på med nu när jag med hjälp av verktygen letar mig fram och ger form åt de bilder och idéer jag har i huvudet. Jag älskar mitt yrke!

Vad har du gjort för objekt till SAK? Hur gick processen till?

– Till årets SAK edition har jag gjort ett bokmärke i silver med en silkestofs. Jag älskar böcker och att läsa och ett bokmärke kan vara både ett vackert ting fyllt med poetisk mening och ha en praktisk funktion på samma gång. Naturen är viktig för mig och en ständig källa till inspiration och avkoppling. Jag har ett litet bibliotek av naturelement som torkade, pressade löv, kvistar med vackra lavar, snäckor m.m som jag använder mig av i mitt arbete. Till det här projektet valde jag att valsa in ett torkat blad av en nyponros i silvret. Silver är väldigt mjukt och om man lyckas få till exakt rätt tryck på valsen kan man få ett perfekt avtryck av varje blad. Det gör också att varje bokmärke blir unikt, eftersom naturen aldrig skapar två likadana blad. Jag började redan i höstas med att plocka in och välja ut ett ganska stort antal blad och lägga dem i press. Eftersom bladens tjocklek och hållfasthet varierar behövde jag valsa många för att få ut 10 stycken silverplåtar med fina avtryck. Jag glödgar silverplåten för att få den så mjuk som möjligt och lägger sedan bladet på silvret med bladnerverna nedåt och vevar sedan försiktigt igenom biten i valsen. Är trycket för hårt smulas bladet sönder och är det för löst blir det inget avtryck alls. Med hjälp av guldsmedssågen och det absolut tunnaste sågbladet sågar jag sedan ut bladet längs den taggiga konturen, det blir som att teckna formen ut ur silverplåten. Jag blir ett med linjen. Bladen är sedan försiktig handpolerade för att inte skada avtrycket. Med tiden kommer bladen att oxidera och bladens nerver mörkna för ett än mer grafiskt uttryck.

Vilka hantverkare eller konstnärer har varit viktiga för dig i ditt skapande?

– I början av min studietid var Torun Bülow-Hube en stor inspiration och viktig kvinnlig förebild. Jag älskar hennes eleganta linjer och vackra, skulpturala formspråk. Inspirerande var också hennes sätt att blanda in glas och vackra strandstenar tillsammans med silvret. Hon kändes väldigt fri och tillåtande på ett sätt som jag tilltalades av.

– Även jugendtidens René Lalique, har varit en stor inspirationskälla med sina svepande linjer, stiliserade naturelement och spännande materialblandningar som guld, horn, ben, emalj, ädelstenar och barocka pärlor.

Välj och berätta lite om ett eller flera silverobjekt/verk av andra smeder, levande eller döda, som du vill lyfta

– Just nu är en av mina stora favoriter Lucy Sarneel, en holländsk smyckekonstnär som tyvärr gick bort för två år sedan. Hon arbetade väldigt vackert och lekfullt med etsad zink som huvudmaterial i kombination med tex. fanerat trä, och ofta målat i färgglada nyanser. Hon skapade stora smycken bestående av intrikata kompositioner av olika formelement. De är både grafiska och skulpturala på en gång genom den etsade zinkens matta grå färg. Väldigt skicklig gjorda då det är otroligt svårt att löda zink som har så låg smältpunkt.

Intervju: Sara Walker
Intervju – August Happ

Foto porträtt: Mona Fällberg Foto verk: Björn Strömfeldt

Förvaring för en hemlis

  Hej August Happ, silversmed

Berätta om dig själv, hur blev du silversmed?

– Jag hade gått ut gymnasiet och jobbat som truckförare ett år i min födelsestad Karlstad. Jag blev långtidssjukskriven och genomgick flera avancerade operationer av mina ben. Under denna tid, som var mycket kämpig, mognade långsamt idén att jag efter sjukdomstiden skulle pröva på något kreativt hantverksyrke. Efter flera år i sjuksäng, periodvis med svåra smärtor, så hade jag inte lust till att plugga något läsämne utan ville testa något lite annorlunda.

– Det slumpade sig så att jag 2004 kom in på en tvåårig utbildning i Silversmide och smyckesdesign på den nystartade skolan Nääs Fabriker i Tollered i Lerums kommun utanför Göteborg. Under tiden på Nääs Fabriker fick jag upp ögonen för corpus-delen av yrket, tillverkningen av bruksföremål eller föremål med en kropp som t.ex. kannor, skålar eller dosor, den ursprungliga definitionen av silversmedens yrke. Jag vet att jag besitter ett otroligt tålamod, och efter att ha sett ett TV-inslag om klassiskt silversmide där den Falun-baserade silversmeden Staffan Nilsson långsamt skulpterade fram en smäcker bägare ur en tjock rondell i silver på samma sätt som 1600- och 1700-talssmederna gjorde det, så ville jag fördjupa mig i denna gren av yrket. Under mitt sista år på Nääs Fabriker kontaktade jag Staffan i Falun och genom honom fick jag tipset att söka mig vidare till Leksands folkhögskola som var unik i att erbjuda en corpussmide-linje.

– Jag stannade i tre år på Leksands FHSK och förutom Staffan själv, som vi hade som gästlärare, så var vår magister Torbjörn Testad en viktig person för mig under denna tid. Torbjörn vurmade också starkt för corpussmidet, denna lite ovanligare gren av yrket. För att bli riktigt skicklig måste man lära känna sitt material till fullo och det gör man ju genom att träna sig i att bearbeta det. När min tid i Leksand närmade sig sitt slut sökte jag därför en lärlingsutbildning genom Hantverksakademin i Stockholm. En tvåårig yrkesutbildning där 80% av studietiden var förlagd i en riktig verkstad.

– Genom mina kontakter fick jag en plats i Sebastian Schildts ateljé som låg på Nybrogatan vid Östermalmstorg. Under min tid som lärling fick jag bl.a. träna mycket på att laga och återställa föremål, och idag är renovering av antikt silver en viktig inkomstkälla för mig.

– År 2011 startade jag mitt eget företag, började hyra en plats i min gamle mästers verkstad och har sedan dess arbetat heltid som silversmed. I samband med renoveringen av Östermalmshallen 2015–2016 flyttade vi verkstaden/ateljén till nya lokaler och är numer förlagda i Oxenstiernska Malmgården på Storgatan 35.

Vad har du gjort för objekt till SAK? Hur gick processen till?

– Jag har gjort en liten rund dosa i silver. En enkel design med lock och en dickel som sluter tätt. En perfekt förvaring för dina halstabletter, barnens mjölktänder eller nån annan liten hemlis. I bottendelen sitter ansvarsstämplarna, fyra stycken, islagna på rad längs kanten och i mitten min stora signaturstämpel.

– Dosan är trycksvarvad och mitt eget tum-avtryck etsat som dekor på locket. Runt om har jag filat med en grov fil för bättre greppvänlighet. Ytan bär tydliga spår av dessa arbetssätt. Jag kallar dem Mini Me.

Vilka hantverkare eller konstnärer har varit viktiga för dig i ditt Skapande?

– Mina fantastiska kollegor som jag arbetar ihop med i Sebastian Schildts verkstad på Storgatan i Stockholm har alla varit jätteviktiga för min karriär, och det är tack vare dem som jag själv kan försörja mig som silversmed idag.

– Men framför allt skulle jag vilja lyfta min kompis Olle Olls, som också är medlem i Nutida Svenskt Silver. Han mer än någon annan har lärt mig hur man kan bearbeta materialet silver.

Välj och berätta lite om ett eller flera silverobjekt/verk av andra smeder, levande eller döda, som du vill lyfta.

– Det är svårt att lämna en intervju om silversmide utan att nämna Wiwen Nilsson, han är ju silversmeden med stort S. Hans avskalade, strama och knivskarpa modernism vitaliserade svenskt silversmide under 1900-talet.

– Ru Runeberg är en finländsk, nu levande, silversmed som jag tycker gör häftiga föremål. Fantasieggande insekter som alla har en funktion och går att använda som exempelvis oljekanna i köket eller spritkanna på kräftbordet.

Intervju: Sara Walker
Intervju – Paula Röhss

Foto: Emma Jernberg

Traditioner och nyskapande idéer

  Hej Paula Röhss, ordförande i Nutida Svenskt Silver!

Berätta om ert arbete i Nutida Svenskt Silver och om ert jubileumsår.

– Nutida inleder jubileumsåret med samarbetet med SAK/SAK Edition, något vi är mycket stolta över.

– Vi fortsätter med vårens samlingsutställning 60 år av kreativitet. Jubileumsfest med Nutida Svenskt Silver som kommer att visas i Tengbomhallen i Konstakademien den 19-29 april, inklusive under Kulturnatten. Utställningen vandrar vidare till Form/Design Center i Malmö den 9 september – 12 november. Under hösten kommer Nutida att ställa ut på Svenskt Tenn, den 5-15 oktober. I oktober kommer dessutom Nationalmuseum att ordna ett silversymposium/föreläsningar tillsammans med Nutida. Vi arbetar dessutom med att ta fram en jubileumsbok.

Vad var din relation till silver innan du blev ordförande?

– Jag kom i kontakt med Nutida första gången för lite drygt 20 år sedan. Jag fick ett underbart halssmycke i silver och bergkristall gjort av Malte Ström när jag fyllde år. Efter det så önskade jag mig alltid något ifrån Nutida när det var en särskild bemärkelsedag. Den personliga kontakten med smeden/konstnären som skapat föremålet är speciell. Jag blev nästan lite star-struck när jag träffade Bengt Liljedahl (90 år och nestor bland silversmeder) första gången. Han har gjort ett par vackra silverljusstakar som vi njuter av varje dag.

– När jag arbetade på Nationalmuseum fick jag upp ögonen för konstarten ur ett mer akademiskt perspektiv. Jag hade min arbetsplats alldeles intill utställningen med samtida smyckeskonst och corpus. Jag både njöt och förundrades över kreativiteten och hantverksskickligheten.

Vilket silverobjekt, historiskt eller samtida vill du lyfta?

– Jag vill lyfta ett halssmycke som jag fick av Nutidas smeder i samband med min sextioårsdag. Varje smed har gjort en ca 5 cm lång del av halssmycke som representerar just den smedens unika sätt att arbeta. Delarna har satts ihop till ett halssmycke som symboliserar det speciella med Nutida – kreativiteten, hantverksskickligheten och gemenskapen. Det är ju just detta som fått Nutida Svenskt Silver att bestå genom sextio år.

Hur ser du på silversmidets framtid?

– Trots alla de utmaningar som finns, inte minst just nu med världsläget, så är jag positiv.

– På en övergripande nivå så ser jag hur konstarten hela tiden utvecklas för att vara relevant i vår samtid. Det är ett fortgående möte mellan trygga traditioner och nyskapande idéer. Det konstnärliga guld- och silversmidet representerar värderingar många uppskattar. Det personliga och unika, tillverkat på ett hållbart sätt i ateljéer/verkstäder i Sverige. Och dessutom i många olika prisklasser, med start under en tusenlapp.

  nutidasvensktsilver.se

Intervju: Sara Walker

Foto: Dennis Westberg

Intervju – Jenny Olsson

Foto: Konstnärshuset

Att tänka i lager

  Hej Jenny Olsson, vars verk Jord är en av vinsterna i årets konstlotteri.

Du har arbetat länge med grafik, förutom din egen praktik som lärare i grafik på Kungliga Konsthögskolan, intendent för samlingarna på Grafikens Hus och du driver också grafikverkstan Tellus. Hur kom det sig att det blev just grafik som blev din bana?

– Jag kom tidigt kontakt med grafiska tekniker på en konstskola i Danmark. Grafik har sedan fungerat som min form, medium och väg sedan 25 år. Då och då har jag gjort avstick i andra uttrycksformer för att gestalta mina idéer. Grafiken ger mig möjlighet att tänka i lager, där de får en mening genom kopplingar mellan det tekniska och det gestaltade. Materialen och processen fascinerar mig; det är syra, ljus, metaller och papper. Grafiken innehåller kontraster, upplösning och förening, högt tryck, kemiska processer och schabloner.

– Metoden (de grafiska teknikerna) är central för tillblivelsen av verken och får sitt unika uttryck bara genom den teknik som använts för att skapa det. För mig måste metoden ha en funktion och inte vara en kopia av sig själv. Grafikens metoder, tekniken och trögheten i materialen och det unika uttrycket, överensstämmer med det jag vill förmedla och processerna blir en del av min tankerytm.

– I många av dina verk återkommer naturen, vattnet, träden som motiv. Verket Jord är en del i en serie kring elementen, där är det en mer abstraherad form som återkommer, med olika färgställningar.

Vill du berätta mer om de verken? Hur relaterar färgerna till respektive motiv?

– Centralt i mina verk och mitt arbete finns ett undersökande av naturfenomen och poesi. Det är ett undersökande av tidsbegreppen; det förflutna, samtiden och framtiden samt sökandet av det otillgängliga. Jag utgår ofta från en plats och utforskar den utifrån egna metoder och analyser.

– Jag har också dragits till logiken i Gaston Bachelards böcker om de fyra elementen; Vatten, Luft, Jord och Eld. Bachelard laddar elementen med mening och hittar paralleller mellan vetenskap, poesi och filosofi. Där finns komplicerade och oväntade kopplingar mellan världsliga ting och existentiella frågor, fantasi och bilder.

– Verken Luft, Jord, Eld och Vattnet och Drömmarna är ett utforskande av de här sambanden. Den allmänna men precisa formen och färgen fått bära historien. Färgerna och pigmenten som använts är samtidigt kopplade till egenskaper som givits de enskilda elementen, tex färgen Sanguine i Luft och jordfärgen Umbra i verket Jord.

Var kan man se dina verk härnäst?

– På en separatutställning på Katrineholms Konsthall 6 april – 20 maj som heter: Renfana, regnspira och utmarker (Men om detta vågar man inte tala)

Vilka konstnärer inspireras du av?

– Många, på lite olika sätt… En del för ett sätt att tänka eller undersöka sina tankar på ett sätt jag känner igen eller strävar efter, och andra på ett visuellt plan. Ofta en blandning.

– Bland annat Susan Hiller, Kiki Smith, Helene Billgren, Mamma Andersson och Anselm Kiefer.

  Jenny Olsson är född 1973 och verksam i Stockholm.

  www.jennyolsson.com

  Följ arbetet med Tellus Grafik på @tellusgrafik

Intervju: Anna Hesselbom

Foto: Konstnären

Intervju – Samaneh Reyhani

Foto porträtt: Konstnären / Foto konstverk: Björn Strömfeldt

A conversation with the material

 Hej Samaneh Reyhani, vars verk Untitled har köpts in till årets konstlotteri!

Would you tell us a bit about your practice and how you work?

– I work with sculpture and installations in many varying materials like stone, wood, metal and textile. The work usually starts with the raw material, which then undergoes a transformation. The sculpting process is both creative and destructive, there is a kind of sadness in the work and in the end, I hope I did the natural material justice.

– It is about the universal and the details. The endless flowing of the river and water strider sleeping on the surface. I sink into the material and for a moment become one with the world.

I read that you see your process as a conversation with the material. Do you envision the end result at the start of the process or does it emerge gradually as the work proceeds?

– It varies, sometimes I have an image in my mind and I try to follow that, but the imagination is then restricted by reality and practical issues. So most often the work becomes something different and surprising in the end, but I try to follow the initial feeling of when I started the work.

You told us about the poem of Leyli and Majnun that inspired this work. I’m curious to know if this inspiration is visible in the work, in the shape or carvings for instance, or is it more on an intuitive level?

– For me I can see the character of Leyli and Majnun in the work, in the shape and in the colors, but it is very abstract and I guess intuitive on some level.

To me the works are very tactile and appealing, tempting my hand. But you’ve also said that they contain a darkness. How do you mean?

– Many of my works look very inviting and seductive from afar, but when you see them more up close you start noticing cracks and scars in the material. There is something hidden behind the surface, letting itself be known through these marks.

Which artists inspire you?

– I am inspired by many artists, but some that I am looking right now are Forough Farrokhzad and Kamāl ud-Dīn Behzād, the miniature painter. I am also very inspired by Persian poetry.

What is upcoming for you in the near future?

– This fall I will have a solo show at Gävle Konstcentrum.

  Samaneh Reyhani was born in 1990 in Tehran, Iran. She lives and works in Malmö, Sweden. 

  www.samanehreyhani.com
  chgallery.se

Intervju: Anna Hesselbom
Intervju – Vanna Bowles

Foto: Øystein Thorvaldsen

Övergivna ögonblick

 Hej Vanna Bowles, vars teckningar Abandoned Moments XX och Abandoned Moments VI ingår i årets lotteri!

Förra året, 2022, visade Norrtälje konsthall Vanna Bowles utställning Människor och djur. Där klev man som besökare rakt in i Bowles surrealistiska, mystiska och lätt kusliga värld, in i ett rum gestaltat av storskaliga teckningar, figurer och masker i papier-maché och blyerts. Som på en scen kantad av stolar, blev besökaren betraktad och iakttagen från alla håll.

I en annan del av utställningen visades en installation med 28 blyertsteckningar i genomgående samma storlek, 20 x 20 cm. De fotorealistiska teckningarna visar intima närbilder, ofta av delar av kroppen. Det är lätt igenkännbara motiv, men de kan ha något oroväckande över sig. Tar händerna som ofta förekommer hand om eller är de hotfulla? 

Tecknandet är en bärande del i Bowles konstnärskap, gärna i kombination med andra uttrycksmedel eller optiska effekter som får motivet att växa ut ur pappret eller ramen, grenar, blad och djur bryter sig loss och fortsätter ut i rummet. I ”Abandoned Moments” skapas olika historier teckningarna emellan. Två av teckningarna utgör en vinst i konstlotteriet 2023.

Vanna Bowles om verken ”Abandoned Moments”:

– De två teckningarna kommer ut av serien ”Abandoned Moments”, som är ett pågående teckningsprojekt. Totalt har jag tecknat runt 40 blyertsteckningar i formatet 20×20 cm, och det kommer stadigt fler. Motiven till teckningarna är närbilder och utsnitt av funna fotografier, klassiska målningar eller naturskildringar och förställer ofta kroppsdelar eller bitar av natur. När jag söker motiv och bilder, arbetar jag intuitivt. Jag försöker hitta motiv som är gåtfulla, fragmentariska eller tvetydiga. Dessa kvaliteter förstärker jag sedan i min bearbetning, och när jag har satt bilderna samman, önskar jag att betraktaren kan orientera sig bland dem på samma vis, intuitivt och undrande. De bildar så historier som blir olika beroende av vilka bilder som hänger vid sidan av varandra. Jag började teckna dessa bilder i 2021, och gör det ännu. De fungerar nästan som en slags konstnärlig dagbok för mig, även om det tar mer än en dag att teckna en bild.

  Vanna Bowles är född 1974 i Göteborg och bor och arbetar i Oslo.
  vannabowles.com

Intervju: Anna Hesselbom

Foto: Konstnären

Erbjudande

Värva en vän – båda får en gåva

  Christine Ödlunds verk Talisman var förstapris i SAK:s konstlotteri 2020. Nu har vi skapat en limiterad upplaga av detta populära verk som poster som både du och en vän kan få varsitt exemplar av. Så funkar det:

  Du som är medlem berättar om SAK:s arbete för samtidskonsten för en vän

  Vännen swishar medlemsavgiften (500 kr) till 1232667764 och anger ”medlemskap 2023 + poster”

  Du mailar oss på [email protected] och anger namnet på din vän och båda era adresser

  Bor ni i Stockholm, hämtar ni postern på vårt kontor i Konstakademien Jakobsgatan 27c, vån 3, enligt överenskommelse. Till medlemmar i andra städer skickar vi en poster till dig och en till din vän.

  Postern har tryckts i en upplaga om 200 exemplar. Formgivning: Pasadena Studio Tryckt på Scandia 2000 från Lessebo Bruk i Småland. Storlek 70 x 50 cm.

SAK på jobbet

Nu finns möjlighet att bli medlem i SAK via arbetsplatsen!

  Har du konstintresserade kollegor, men ont om tid att driva en fristående konstförening? En genväg in till landets bästa samtidskonst är då att bli medlem i SAK, Sveriges allmänna konstförening, som köpt in och lottat ut konst sedan 1832.

Att bli medlem i SAK via jobbet innebär att man får samma tillgång till allt det härliga med SAK som en vanlig medlem, men med fördelen att man slipper allt jobb med styrelsearbete och inköp till konstlotteri som en fristående konstförening innebär. SAK på jobbet innebär att den enskilda individen betalar halva årsavgiften och arbetsgivaren den andra halvan.

Din SAK på jobbet-grupp kan vara hur liten eller hur stor som helst, alla är välkomna!

Läs mer om SAK på jobbet på konstforeningen.se

Så gör vi:

Helena Eitrem, Arenagruppen:

”Vi vill se konst tillsammans. Och komma ut på stan. Chefen tycker också om konst, och betalar gärna halva avgiften. Förra året vann faktiskt två på kontoret verk av Fatima Moallim i lotteriet. Extra kul då hon senare köptes in av Moderna. 2022 vann en medarbetare en fin målning!
Alla som är medlemmar föreslår utställningar de vill se. Vi har sett utställningar på MINT, Konstakademien och Moderna. Flest var vi när vi såg en guidad visning av Humanitet på Sven Harrys. Vi har även gått på flera konstfrukostar på Brillo.

Vi har bjudit in tidigare medarbetare att vara med också. Det är ett trevligt sätt att hålla kontakten med gamla kollegor. Förutom konsten är det bästa med SAK att man får allt serverat. Rekommenderas varmt.”

KALLELSE ÅRSMÖTE 24 MAJ
SAK:s årsmöte hålls i år 24 maj kl. 17:30 på Zoom.
Vill du som är medlem i SAK delta, skicka ett mejl till [email protected] senast 20 maj, så kommer du att få länk och möteshandlingar per mejl.

Postadress:
Sveriges Allmänna Konstförening
Jakobsgatan 27 c
111 52 Stockholm

Besöksadress:
Konstakademien
Våning 3
Ingång Jakobsgatan 27C
111 52 Stockholm
Öppet enl. ö.k.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google