© Sveriges Allmänna Konstförening
#4 2022  –  konstlotteriet 2022

SAK MAG

  Theresa Traore Dahlberg    Konstlotteriet 2022    Årsboken   Hanna Zelleke Collin    Majlis Agbeck    Henning Hamilton   Max Ockborn    Idun Baltzersen

Inledning

Spår av dagar

  Plötsligt är det november! November är den månad då vi både skickar ut årsboken och har det årliga lotteriet. En viktig månad för SAK således.

Vi vill i detta nummer av SAK MAG presentera Theresa Traore Dahlbergs otroliga uppdragsverk. En stor glasvärld som blir till 100 mindre världar i lotteriet. Vi har också intervjuat fler konstnärer vars verk ni kan vinna 24 november. För er som bor i Stockholm eller är i Stockholm lördagen 12 november säger vi varmt välkomna till vinstutställningen i Tengbomhallen i Konstakademien. Och till SAK:s kontor på våning 3 där vi har en liten basar med tidigare editioner, chans att få en fin tidigare årsbok och andra överraskningar.

Vi vill i årets sista SAK MAG också presentera förstapriset, Lenke Rothmans collage Spår av dagar från 1977 samt skriva några rader om årsboken, Quality of Life (igen)

I december kommer vi släppa årets sista SAK Edition. Konstnären Klas Barbrosson (fd Eriksson) har gjort en supporterhalsduk och ett konstverk i ett. Det blir en releasefest 7 december på Riche, i lilla baren. Vi hoppas detta verk kan värma och påminna om att alltid supporta konsten. Mer information och bild kommer.

Vi hoppas ni kommer att fortsätta stödja oss 2023. Utan medlemmar, ingen Sveriges allmänna konstförening.

Sara Walker & Anna Hesselbom

Sara Walker
Verksamhetschef och intendent
  [email protected]

Anna Hesselbom 
Kommunikatör och samordnare
  [email protected]

Intervju – Theresa Traore Dahlberg

Foto: Jean Baptiste Béranger

Ett utomjordiskt fält

  Hej Theresa Traore Dahlberg, årets uppdragskonstnär.

Hur ser din konstnärliga bakgrund ut?

– Jag började filma 16 mm experimentell film och har gjort flera filmer under åren. De senaste åren har jag jobbat mer rumsligt med material som bär på en laddning eller historia som väcker min nyfikenhet och leder till nya experiment och processer.

Berätta om Uppdragsverket 2022! Hur var processen? Vilken relation har verken till varandra?

– Jag blev väldigt glad när jag fick detta hedersuppdrag! SAK är ju för oss konstnärer och de som är intresserade. Jag tänker ofta rumsligt och i stora skalor så det var en stor utmaning.  Som tur var fick jag veta det nästan ett år i förväg vilket tillät mig att sprida ut arbetet under året, även om det till slut tog längre tid än jag räknat med.  Jag ville fusa glaset (sammansmälta) med koppar från den nedlagda fabriken som jag jobbat med under flera år och utifrån dessa förutsättningar jobbade jag intuitivt med mönster och nya recept. Det blev en fin process och nu när jag ser glasen minns jag allt som hänt under året. Att aldrig helt kunna kontrollera motivet gör att processen är spännande hela vägen, som ett slags samarbete med andra krafter. Tillsammans skapar det en installation likt ett utomjordiskt fält.

Hur började du arbeta med glas, mötet mellan metaller och glas?

– En släkting drev en mönsterkortsfabrik, jag blev otroligt berörd och fascinerad av de kasserade kopparkorten.  De geometriska mönstren, glödande kopparn och språket jag inte kunde tolka väckte nyfikenhet och fantasier samtidigt som det slog an något melankoliskt och förde tankarna kring skiften av värde och vår tid.  Jag samlade på korten i 8 år innan fabriken lades ner.  När jag började brodera i dem med en speciell bomull började materialet växa och skapade större takskulpturer och skuggrum.

Foto: Jean Baptiste Béranger

– Jag är ju delvis uppvuxen på Öland, men trots att glasriket låg nära hade jag aldrig fått insyn i hur det är att jobba med materialet.  När jag gick på Mejan fick jag för första gången tillgång till glasverkstaden och jag upplevde samma sak som första gången jag upptäckte film. Jag började experimentera med fusing och det kändes som att tiden inte räckte till, idéerna flödade. Ulrika som är ansvarig för glasavdelningen sa att jag var som en ångvält eftersom ena bränningen ledde till nya idéer och försök, jag blev aldrig klar.  Snart började jag kombinera materialen jag jobbade med i ateljén med glas och experimenterade med recept som fryser tiden och fångar förändring.

Vilka är dina konstnärliga förebilder?

– Det är så otroligt många konstnärer som kämpar på trots svåra förutsättningar, det är svårt att nämna en utan att utesluta massor. Blir också inspirerad av att träffa äldre konstnärer.  Långsiktighet i största allmänhet inspirerar.

Vad kommer vi få se på din kommande separatutställning 17 november på galleri Andréhn-Schiptjenko i Stockholm?

– Röda spår, bränt material, tidlösa tecken och en väldigt speciell fågel. Jag har bland annat inspirerats av ett citat av Octavia E. Butler:
– There is nothing new under the sun, but there are new suns.

Intervju: Sara Walker

Foto: Jean Baptiste Béranger

 Theresa Traore Dahlberg är född 1983 i Värnamo. Hon är en bild och film-konstnär.  17 november öppnar hennes separatutställning på galleri Andréhn-Schiptjenko i Stockholm. 

SAK:s konstlotteri 2022

Lotterivinster 2022

Tjugoen världar

1 – LENKE ROTHMAN
SPÅR AV DAGAR, 1977
MIXED MEDIA
68 X 48 CM

4 – MAJLIS AGBECK
ETT INRE SAMTAL, 2014
BRODERI PÅ ORGANZA
40 X 35 CM / MED PLEXIGLAS
50 X 45 CM

7 – HANNA ZELLEKE COLLIN
LANDSKAPSMÅLNING 05, 2021
OLJA PÅ DUK
20 X 26 CM

10 – IDUN BALTZERSEN
GÅR BAKOM VARANDRA I, 2019
TORRNÅL PÅ PAPPER, COLLAGE
56 X 34,5 CM

13 – HENNING HAMILTON
HUSDRÖMMAR I ETT DRÖMHUS, 2022
OLJEPASTELL OCH COLLAGE PÅ PAPPER PÅ PANNÅ AV ASK SAMT KONSTNÄRENS RAM
24 X 17 X 2 CM

16 – CLAES JURANDER
LÖPARLANDSKAP, 2013
OLJA PÅ PANNÅ
38 X 54,5 CM

17 – EMMA DOMINGUEZ
I FÖRORTEN LYSER STJÄRNORNA STARKARE, VI BOR NÄRMARE HIMLEN
FOTO, COLLAGE
30 X 21 CM

2 – IDA PERSSON
CREEP, 2021
AKRYL PÅ MDF
40 X 50 CM

5 – MAX OCKBORN
BLEK ELD
SKULPTUR
22 X 70 X 19 CM

8 – ÅSA ERSMARK
DAGMÅNE, 2020
OLJA PÅ DUK
69 X 60 CM

11 – BIRGITTA BURLING
KNYTE, LINDAD, 2011
GLASERAT PORSLIN
15 X 15 X 10 CM

14 – ALEXANDRA NILASDOTTER
VATTENTORN, 2021
OGLASERAT STENGODS
HÖJD 32 CM

18 – PETTER RHODINER
PURPLE HAZE, 2022
MIXED MEDIA
HÖJD CA 26 CM

3 – JAKOB OJANEN
UTAN TITEL, 2019
AKRYL PÅ DUK
60 x 40 CM

6 – HELENA LUND-EK
MOHAMED MÅLAD I VARDAGSRUMMET
7 OKTOBER 2017, 2017
OLJA PÅ DUK
50 X 30 CM

9 – EVA KLASSON
UR SERIEN LE TROISIÈME ANGLE
FOTOGRAFI, 1975
57 X 42 CM

12 – PEPE VIÑOLES
LA CUIDAD, 2020 
TRÄ OCH AKRYL
16 X 24 X 13 CM

15 – MATILDA DOMINIQUE
DETAIL (ONE HALF), 2019
TEXTIL
97 X 69 CM

19 – VERONICA BROVALL
ON OFF, 2022
KERAMIK
28 X 12 X 12 CM

20 – LIU CHIEN-KUANG
STONE FROM OTHER MOUNTAIN, 2021
BLÅST GLAS, 3D-PRINTAD BAS 
CA 15 CM HÖG


21–120 – THERESA TRAORE DAHLBERG
GLAS OCH KOPPAR
CA 15 X 15 CM
100 UNIKA VERK SOM ALLA ÄR EN DEL AV EN STÖRRE INSTALLATION

SAK:s årsbok

Årsbok 2022: Lenke Rothman

  SAK:s årsbok 2022 är en utvidgad återutgivning av Lenke Rothmans till stora delar självbiografiska publikation från 1980 med kompletterande texter som för den in i vår samtid. En viktig presentation av ett konstnärskap med bäring på vår tid.

Quality of Life, där konstnären talar själv genom text och bild, gavs ut 1980 på Kalejdoskop förlag. Denna utvidgade nyutgåva med titeln Quality of Life (igen) görs i samarbete med Sune Nordgren (som också formgav originalutgåvan) och innehåller texter av Sara Walker, verksamhetsledare på SAK, Sara Arrhenius, direktör på Svenska Institutet i Paris, samt Sune Nordgren som personligt skriver om sitt arbete kring den ursprungliga boken.

Sara Walker om Rothmans konstnärskap:

”Rothmans verk skulle kunna vara gjorda exakt just nu eller för länge sedan. De uppehåller sig i en både estetisk och innehållsmässig omätbar tidsålder. Uttrycken är väldigt varierade, ingen kunde som Rothman arbeta med den djupaste, mörkaste kraft på ogrundad duk och samtidigt göra märkliga (i ordets alla bemärkelser) collage, färgstarka och kaotiskt precisa fyllda med, i brist på bättre ord, allt.”

Lenke Rothman (1929-2008) föddes i en judisk familj i Kiskunfélegyháza i Ungern. Hon överlevde flera koncentrationsläger under andra världskriget, men förlorade större delen av sin familj. Efter krigets slut kom Rothman som 16-åring till Malmö och tillbringade sex år på olika sanatorier då hon blivit sjuk i tbc. Under denna tid gick hon korrespondenskurser i teckning och studerade därefter på Konstfack i Stockholm 1951-1955.

Foto SAK

Intervju – Hanna Zelleke Collin

Måleriska och filosofiska frågeställningar

  Hej Hanna Zelleke Collin vars verk vars verk Landskap 05 är inköpt till årets konstlotteri.

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Min konstnärliga bakgrund är nog egentligen jag själv som barn och lusten att måla, de är det jag hela tiden återkommer till i stunder av förvirring och osäkerhet. Vägen tillbaka till det i vuxen ålder har varit rätt invecklad och gick genom av ett stort intresse för filosofi. Jag läste filosofi året efter gymnasiet, innan Pernbys målarskola och Konstfack. Efter Konstfack saknade jag den mer teoretiska filosofin och satte i system att läsa kurser I filosofi parallellt med arbetet I ateljén. Bland annat beslutsteori, logik, språkfilosofi och senare även matematik. Därigenom har jag utvecklat en dialog mellan måleriska och filosofiska frågeställningar.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Verket som ingår i SAK:s lotteri är en av sex landskapsmålningar, gjorda i trädgården på landet i Skåne. Landskapsmålningarna har olika förhållningssätt till seende och avbild och ligger till grund för projektet Intuition och Perception I teckning och måleri under Bernadotteprogrammet. Just den här landskapsmålningen är den enda som inte är omgiven av en vit kvadrat i någon storlek, den formas istället av ett något tydligare landskap än de andra.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

– Jag har många idoler och det pendlar mycket utefter var jag befinner mig i mitt eget konstnärsskap för tillfället. Det finns fyra konstnärer som är speciellt viktiga och som har varit med sedan Pernbys målarskola eller ännu tidigare. Erland Cullberg, Lee Ufan, Olle Beartling och Pippilotti Rist.

Intervju: Sara Walker

FOTO: Konstnären

Intervju – Majlis Agbeck

Det då sagda visar sig nu

  Hej Majlis Agbeck, vars verk Ett inre samtal är inköpt till årets konstlotteri.

Berätta om din bakgrund

– Jag gick på Målarskolan Forum i Malmö 1969-1970. Mina lärare var Gerhard Nordström och Staffan Nihlén. Jag sökte och kom in på Kungl.Konsthögskolan i Stockholm 1970-1975.

– På Fredsgatan hade jag Rune Jansson och Ulrik Samuelsson som lärare och på Skeppsholmen var det Åke Pallarp och P-O Ultvedt. Ulf Linde var min lärare i konsthistoria. Alla dessa lärare har varit mycket betydande för mig, inspirerat och uppmuntrat mig.

Berätta om ditt vinstverk

”Ett inre samtal” handlar om det som visar sig nu, men som egentligen redan har hänt för länge sedan. Det då sagda, visar sig nu. Hur vi som människor förhåller oss till varandra och till andra djur och till naturen.

– Jag arbetar med måleri, teckning och broderi. Just nu inför en utställning på Galleri Hammarén Göteborg 7-28 januari 2023 och Galleri Ping-Pong i Malmö 19/8-9/9 2023.

Intervju: Sara Walker

FOTO: Susanna Hesselberg

Intervju – Henning Hamilton

Avhöljandet av drömmen i drömmen

  Hej Henning Hamilton vars verk Husdrömmar i ett drömhus är inköpt till årets konstlotteri.

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Jag gick på Hovedskous målarskola i Göteborg men flyttade med Jim Thorell och Alfred Boman till Stockholm efter att de gått ut Valand. Nu bor jag i Falerum med Linda Pedersen och jag har ställt ut i Göteborg, Stockholm och Ghent.

Berätta om verket i SAK:s lotteri?

– Husdrömmar i ett drömhus är en del av en svit målningar jag gjorde på ISSUES som hette från A till B. Där representerade varje målning en sida av en lärobok och med just den här målningen ville jag beskriva avhöljandet av drömmen i drömmen.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen/idoler?

– Albin, Alida, Alexander, Alfred, Anders, Andreas, Anna, Benjamin, Birgitta, Björn, Brorsan , Carl, Charles, Christopher, Cornelia, Dan, David, Daniel, Duda, Erika, Ella, Elin, Edgar, Elias, Filip, Freja, Guido, Gustav, Hampus, Holger, Hjalte, Henrik, Idun, Jacob, Jim , Janne, Johan, Jesper, Jonas, Kristina, Karl, Lena, Linda, Ludde, Martin, Magnus, Mamma, Mikael, Michael, Maria, Malin, Millan, Mia, Maja, Nelly, Oscar, Per-Kristian, Pappa, Paul, Rockan, Syrran, Soheil, Sackarias, Theodor, Tommy, Ursula, Ulrika, Viktor, Veronique och Zoe.

Intervju: Sara Walker

FOTO: Konstnären

Intervju – Max Ockborn

Det är en eld som frusit

  Hej Max Ockborn, vars verk Blek eld är inköpt till årets konstlotteri.

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Jag tror att min bakgrund och min konstnärliga bakgrund är mer eller mindre samma sak. På bilder från mitt rum, eller i skogarna nära där vi bodde, ser det väldigt mycket ut som i min ateljé nu. Jag har mycket svårt att byta intressen, just konst som intresse och syftet med det, att det kunde vara mitt arbetsliv, jag visste inte att man kunde jobba med sådant. Det förstod jag nog ganska sent. Vissa saker uppdateras snabbare i minnesbanken antar jag. Jag trodde ända upp i tonåren att tonfiskar var väldigt små eftersom de kom i burkar, men fisken smakar lika gott nu som då. Mina mest långvariga intressen inom det konstnärliga är nog samlandet av pinnar, stenar och egentligen allt från naturen. Sorterandet av och optimerandet av arbetsplatsen, ett ständigt flyttande och kritiserande av sakers funktioner och förhållanden till varandra. Viljan till kommunikation med andra och hur man hanterar att ständigt misslyckas med densamma. Hur tiden fungerar har också varit ett intresse för mig länge. Så länge jag kan minnas så har jag testat att se vilka saker som verkar passa ihop med varandra och det är lätt att tolka som skulptur och därför blev det så.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Verket som ingår i SAK:s lotteri heter ”Blek Eld”. Träet i verket var en gåva från Fullersta gård i Huddinge, jag fick den när jag ställde ut där. Den låg på deras tomt. Den står på en annan träskiva som är lackad med en typ av hammarlack (som på äldre symaskiner till exempel), som i sin tur står på en rund bit marmor. Jag har målat träbiten så att det ska se ut som att den brinner, men istället tror jag att det ser mer ut som att det är en eld som frusit. Bara stannat av helt, därför kallar jag den en blek eld, det och att den är ljus i färgen förutom en del rött och orange. Fenomenet med en eld, i och för sig i sten, som skulptur såg jag första gången i Italien i ett minnesmonument för stupade marockanska och franska soldater under andra världskriget. Med en eld i sten ville de visa för de stupade att det alltid skulle finnas en plats för dem att sitta och värma sig. Symbolen av en värmande eld skulle alltså sträcka sig över till dödsriket och de skulle se detta och kunna sätta sig där. Den som vinner den här bleka elden kan alltså både sig värma sig vid den men kanske också dela värmen med någon de saknar som gått bort.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka
är dina idoler?

– De vars arbete som jag tänker mycket på och som jag hämtar mycket inspiration från, ja, jag tror att det är otroligt många, men en liten bit där och liten bit där som ett pussel, som att hämta olika delar till ett collage. Den som jag har haft förmånen att jobba med och som jag lärt mig otroligt mycket av, som tyvärr gick bort förra året, är Jimmie Durham. Med Durhams arbete är det mer som att hans konstnärskap är en återkommande stor källa av information och ideér som jag kan lära mig mer av och försöka applicera som tankar i mitt arbete. Under den korta tiden jag fick jobba med honom under 2012-2013 så gav han mig gott om saker att tänka på, saker jag tänker på även nu och säkerligen långt framöver. På vägen har jag också sedan 2007 haft glädjen av att kunna prata med Gertrud Sandqvist om mitt arbete och om konst i stort. Det var en stor vändpunkt i livet för mig att få börja på Konsthögskolan i Malmö och jag har fått en aldrig sinande ström av saker att tänka på sedan dess tack vare Sandqvist. I övrigt tror jag mest det är alla medlemmar i min familj, på mammas och pappas sida men även Lenas (Bergendahl, min fästmö) familj som är en stor inspiration och ständiga bollplank.

Intervju: Sara Walker

FOTO: Konstnären

Intervju – Idun Baltzersen

Ta en någon annanstans

  Hej Idun Baltzersen, vars verk Går om varandra I, 2019 är inköpt till årets konstlotteri.

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Jag har alltid tecknat, vilket ledde till at jag började på en förberedande konstskola efter gymnasiet. Sen tog jag en kandidatexamen i grafik på konsthögskolan i Bergen, och en masterexamen på Konstfack 2014. Sedan dess har jag haft en ateljé i Stockholm, och där har jag en liten grafikpress. Jag trycker oftast för hand dock.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Det är ett torrnålscollage från 2019. Bilden är från en serie där två unga kvinnor går i ett landskap, jag gjorde den i samband med en offentlig gestaltning på Södersjukhuset, där jag försökte få motiven att ta en någon annanstans.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

– Anselm Kiefer, Ludvig Eikaas och Käthe Kollwitz

Intervju: Sara Walker

FOTO: Nora Bencivenni

Postadress:
Sveriges Allmänna Konstförening
Jakobsgatan 27 c
111 52 Stockholm

Besöksadress:
Konstakademien
Våning 3
Ingång Jakobsgatan 27C
111 52 Stockholm
Öppet enl. ö.k.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google