© Sveriges Allmänna Konstförening
#2 2022  – SAK Verk och vinster

SAK MAG

  SAK Edition    Emma Domingues    Veronica Brovall    Claes Jurander    Helena Lundh Ek    Årsmöte

Inledning

Horisontlinjer och solnedgångar

  I detta nummer, Enno Halleks SAK VERK: Palette Landscapes och en presentation av nya vinster och intervjuer med vinstkonstnärerna Veronica Brovall, Emma Dominguez, Claes Jurander och Helena Lund Ek.

190 år, så länge har SAK utan uppehåll arbetat för konsten. Det firar vi med ett jubileumsprojekt tillsammans med konstnären Enno Hallek. I Palette Landscapes har han återvänt till tio konstverk från olika år och arbetat vidare på dessa.

”Att beskriva Enno Halleks konstnärskap är både lätt och svårt. Hans språk är hans eget men hans motivvärld är universell. Hallek har i 60 år försökt (och lyckats) fånga horisontlinjer och solnedgångar. Det är en bragd med tanke på motivens inbyggda efemära natur. Han har skapat verk som kan användas men inte som bruksobjekt utan som de konstverk de är. Hans verk för SAK:s medlemmar är bemålade paletter, och som alltid med Hallek är de tvåsidiga rent fysiskt och mångtydiga rent konstnärligt. De är vägg- eller tak-hängda objekt som föreställer något på ett ting som i sin materiella hemvist egentligen ska användas för att blanda den färg som sedan ska skapa en bild. Men Palette Landscapes innehåller redan bilderna.”

Enno Hallek (f 1931, Rus i Estland) studerade vid Kungl. Konsthögskolan 1953-58 och var professor vid Kungl. Konsthögskolan 1981-91. Hans mest kända konstverk, regnbågen i Stadions tunnelbanestation från 1973, ses av tusentals människor varje dag.

Sara Walker

Sara Walker
Verksamhetschef och intendent
  [email protected]

Anna Hesselbom 
Kommunikatör och samordnare
  [email protected]

FOTO: Jean Baptiste Béranger

Sak Edition #1 2022

Enno Hallek

Palette Landscapes, 1980-2022

Upplaga: 10 unika verk
10 unika verk, plywood, bemålade på båda sidor, Varierande storlek
Pris: 13 000 kr

   Verken släpps till försäljning 12 maj kl 12:00. Mejla till [email protected]. Ange gärna dina favoriter.

SAK Edition #1/2022: Palette Landscapes
Intervju – Emma Domingues

Jag hittade tillbaka till mig själv

I förorten lyser stjärnorna starkare, vi bor närmare himlen FOTO: Konstnären

FOTO: Maryam Dinar

  Hej Emma Dominguez!

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Min konstnärliga bakgrund tror jag liknar många rasifierade ungars från förorten. Vi drömde om att bli konstnärer, skådespelare, fotografer, regissörer, poeter etc. Men på grund av ens bakgrund var de kreativa yrken inte en självklarhet. Våra föräldrar ville att vi skulle plugga något som kunde ge ekonomisk stabilitet i ett hav av osäkerheter. Vi hade inte någon som kunde berätta att det fanns en möjlighet att leva på sin konst. Så vi gjorde andra yrkesval, vissa av oss blev arkitekter, sjuksköterskor, rörmokare, statsvetare och socionomer, andra bara gav upp. Jag tog mig ändå en bit längre och vågade välja estetiska linjen i gymnasiet, mina föräldrar peppade mig med hoppet om att jag eventuellt skulle plugga något på “riktigt” sen. När jag pluggade vidare på Nyckelviksskolan mötes jag ändå av en konstvärld som bekräftade vad vi alla redan trodde. Jag såg inte mig själv eller min familj i konsten som jag fick se. Jag var den enda ungen från förorten i skolan och jag fick en stor identitetskris. Så jag gav också upp. Jag jobbade som fritidsledare och sen pluggade jag retorik och opinionsbildning på Södertörn istället. 2014 hamnade jag i en livskris och fick tid att tänka på vart mitt liv var på väg. Jag hittade tillbaka till mig själv och mitt konstnärskap. 2015 började på Konstfack igen, rustad med erfarenheter, skinn på näsan och ett kollektiv av människor som jag kunde hitta en gemenskap med.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Trycket som ses på tyget i verket är ett återkommande motiv i mitt konstnärskap. Det är en närbild på fasaden av ett av höghusen i Fittja, Krögarvägen i Botkyrka för att vara mer exakt. Stenarna som pryder fasaden och som fotats av kallas för Älvdalsporfyr och har även kallats för den “svenska diamanten”. Stenen kommer från dalarna och användes mycket under 1800-talet. Jag fascineras av kontrasterna. Arkitekterna som planerade miljonprogrammen använde en av de finaste stenarna i Sverige men sedan glömdes de bort, mattades ut. Höghusen har fått utstå kritik och ett rykte som förfallna områden, opersonliga, fula och smutsiga. Jag ser däremot ett mönster och en estetik som mina minnen har rotat sig i. Mina första år som barn spenderades runt dessa höghus, fasadernas konturer har etsat sig fast på min näthinna och jag minns värmen i höghusen.

– Närbilden på fasaden sublimerade jag på tyg med hjälp av konstnären Linea Matei. Tyget omfamnar en skiva och på den finns ett urklipp av ett av höghusen från Fittja. En glasskiva ligger monterad på tyget och urklippet. Jag gillar att arbeta med titlar och just det här verket heter “I förorten lyser stjärnorna starkare, vi bor närmare himlen” inspirerat av ett citat från poeten Daniel Boyacioglu. Jag tänker kanske att stenarna är stjärnorna. Ett universum i våra höghus.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka
är dina idoler?

– När jag växte upp var det inte i samtidskonsten som jag hittade förebilder i. För mig var det hos andra konstnärer som berättade om platser som liknande mina och med berättelser som jag kunde identifiera mig med. Det var Laleh, minns specifikt låten “storebror”, Daniel Boyacioglu som kom till Albyskolan och läste dikter för oss högstadieelever. Det var Nabila Abdul Fattah som jag brukade läsa krönikor av på tunnelbanan i tidningen Metro. Självklart Latin Kings. Ison och fille, just låten “Jag skrattar idag” finns nära mig. Senare var det också konstnären och koreografen Paloma Madrid och America Vera Zavala med Botkyrka community-teatern som inspirerat. Nachla Libre med hennes revolutionerande Revolution Poetry och alla poeter som stått på scenen. Under skoltiden på Konstfack var alla konstnärer i kollektivet Brown Island en stor inspiration och idoler som jag fortfarande ser upp till. Idag är jag helt tagen av Farvash Razavi, Valeria Montti Colque och Ikram Abdulkadirs konstnärskap. Också helt besatt av Akwaeke Emezis författarskap.

Intervju: Sara Walker
Intervju – Veronica Brovall

On Off FOTO: Veronica Brovall

On Off. FOTO: Veronica Brovall

Get in shape!

  Hej Veronica Brovall!

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Min pappa och farbror hade en stor däckverkstad, Korsnäs Gummi tvätt och smörj. Där var jag och jobbade; bar saker, dubbade däck, städade, staplade porrtidningar på toaletten. Mycket material på dom där platserna, och arbetsmoral. Jag kommer från familjer som av olika anledningar förlorat allt och sedan byggt upp något igen och det tror jag har präglat mig. Mitt intresse för konst uppstod i Houston, TX för där kunde jag för första gången se stora soloutställningar, tex Frida Kahlo och Georgia O ´Keeffe. Jag skulle ha kunnat bli något annat än konstnär, jag upplevde samma kontakt när jag skrev musik till exempel, men olika saker händer och man hamnar någonstans. Jag har alltid känt mig autentisk i det. Efter konsthögskolan i Umeå flyttade jag till Berlin. Jag kom in i sammanhang som jag då längtade efter, total fokus på konst och vad man ville. Nu har jag varit verksam här i snart tjugo år och är antagligen ganska präglad av det.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri!

On off är flera saker. Dels en hantel i keramik, som refererar till det materialet och dess historia. Den är bruksföremål på så sätt att du faktiskt kan använda den. Get in shape! Jag gillar idén om att man står och lyfter och lyfter, kämpar på. Svettas. Sisyfos är den enda grekiska guden som jag kan komma ihåg namnet på. Jag älskar idén om Sisyfos. Snacka om fast. Don´t stay stuck! Alla sådana där begrepp och ord, ringer i min öron och de är bakgrundsmusik och integreras som lager när jag arbetar.

On off är ett begrepp inom anknytningsteori – dejting. Hur du relaterar till andra speglar oftast relationen till sig själv. On off är av och på. Teknisk term. Vi tänker ” tryck på knappen”. Något startas i gång, något släcks ner. Jag är ”på” någon är helt off.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

– En av mina viktigaste mentorer har varit Thomas Hirschhorn, jag arbetade för honom när jag var i Umeå och sedan Paris. Han sa en del konkreta råd som jag tog till mig. Man behöver någon som stöttar en, ser en, i perioder. När jag gjorde min första utställning i min pappas vardagsrum, skickade jag materialet till honom och fick feedback. Sådant är viktigt.

– Det är roligt att följa kollegor och deras utveckling. Jag tittar och inspireras av konstnärers beslut, inte bara i enskilda verk, utan genom livet. Att läsa bra intervjuer med konstnärer är också tillfredsställande.

Intervju: Sara Walker

FOTO: Veronica Brovall

Intervju – Claes Jurander

Löparlandskap, 2013. FOTO: Claes Jurander

FOTO: SAK

Själva stigen som ett landskap

  Hej Claes Jurander, vars verk Löparlandskap vi köpt in till lotteriet!

SAK har ju köpt in målningen Löparlandskap från 2013 till årets konstlotteri. Vill du berätta lite om motivet?

– Jag har utan anlag för löpning, till och från joggat hela mitt liv. Det är inte träning inför något utan mer någon slags meditation, jag tänker bra där i skogen. Vad är det jag ser när jag lunkar på? Kanske inte så mycket höga berg och djupa dalar utan mer själva stigen som ett landskap.

I utställningen Anteckningar på Konstakademien 2021 visade du en mängd verk i olika tekniker; måleri, illustration till tryck och animation från olika år. Är det någon uttrycksform som ligger dig närmare hjärtat?

– Ett enkelt svar skulle kunna vara att jag trivs bäst med att gå mellan olika språk beroende på vad jag försöker gestalta. Men det är ju inte så enkelt, de bildkonstnärliga språken går in och ur varandra. Teckning är oftast förutsättningen för det jag gör. Ju mer jag håller på, desto mer inser jag att jag kan så lite om allting men teckning är den disciplin jag tycker mig ha kommit längst in i.

– För mig handlar mycket om arbetslust, den är motorn. Av lust hamnar jag i saker jag egentligen inte behärskar, det är en märklig frihet att inte veta hur man gör och ändå göra det.

Hur gick det med ditt eget lotteri som du hade under utställningen?

– Jag hade ett lotteri för vernissagepubliken. Hundra lotter – endast en lott per person – 30 vinster bestående av en liten teckning ramad i en enkel passepartout. Alltså bra odds för en lott som kostade 10 kronor.

– Att jag gjorde detta var en hemsnickrad och naiv protest mot den fixering som råder mellan pengar och konst. Där regeln är att ju dyrare ett verk är desto bättre konst.

– Alla lotter sålde slut under vernissagen. På finnissagen skedde lottdragningen. Jag hade ingen aning om vem som hade vilket nummer men jag hade fördelat de trettio vinstnumren proportionerligt över de hundra numren. Den som vann fick inte välja utan fick ta den bild som hen vunnit.

– Jag tycker själv om det här inslaget på utställningen. Inspiration är ett kaffekalas på Lofoten i Norge för många år sedan, där hade sällskapet De syngande husmødrarna en tillställning med servering av 27 sorters bakverk, sång och vidhängande lotteri. Alla lämnade lokalen med påsar fulla med vinster som kakor och virkade saker och med en salig glädje inombords vare sig man gillade småkakor eller inte. Den känslan ville jag som avdramatisering ta med till vernissagen.

Hur var det att gå på Gerlesborgsskolan och Valand på 1960-talet i jämförelse med när du var professor i måleri på Konstfack på 90-talet?

– Det här är en komplex fråga. Jag har delvis försökt besvara den i den bok jag gav ut förra året: Tro och tvivel, tankar om konst. Gidlunds förlag. Där jämförde jag den undervisning jag fick på Gerlesborgsskolan i mitten av1960-talet med dagens konstliv. (Alltså inte Konstfack på 1990-talet.)

Var kan man se dina verk härnäst?

– Jag har ingen ny utställning inplanerad. Jag tänker alltid att den utställning jag har är den sista. Sen får det rinna till.

Intervju: Sara Walker
Intervju – Helena Lundh Ek

Mohamed målad i vardagsrummet 7 oktober 2017. FOTO: Konstnären

FOTO: Senay Berhe

Upptagen av att måla

  Hej, Helena Lundh Ek.

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– På väggen hemma hade vi en litografi av Lasse Åberg med titeln Get an Art-Attack med en teckning av Rauschenbergs get. Det var egentligen den bakvägen jag kom i kontakt med Konsten med stort k; när jag senare som tonåring kände igen geten från litografin på Moderna och blev upptagen av dess mening och absurditet. Men min egna konstnärliga praktik skulle jag säga började på Kunstakademiet i Oslo 2011. Innan dess var jag egentligen ganska clueless om vad jag höll på med, men var helt upptagen av att måla och det var det jag ville fortsätta med.

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri!

– Hösten 2017 så påbörjades rivningen av bussgaraget vid Sofia i Stockholm som huserade flertalet ateljéer och konstnärer och jag var en av dom. Så det var några månader som jag inte hade en ateljé efter rivningen påbörjades och använde mitt vardagsrum som arbetsplats. Istället för att låta mina vänner porträtteras i ateljén så fick dom komma hem till mig och formatet på porträtten blev mindre av praktiska skäl. Porträttet i lotteriet är målat kvällstid med min röda taklampa som belysning.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

– Det är ju tråkigt att vara så förutsägbar, generellt, men också i sina svar. Men vad ska man göra; Alice Neel är grunden för mitt konstnärskap.

Intervju: Sara Walker
SAK bjuder in

Välkommen till årsmöte

  SAK:s årsmöte genomförs i år med Zoom 18 maj kl 17:30. Vill du som är medlem i SAK delta, skicka ett mejl till [email protected] senast 15 maj, så kommer du att få länk och möteshandlingar per mejl.

Postadress:
Sveriges Allmänna Konstförening
Jakobsgatan 27 c
111 52 Stockholm

Besöksadress:
Konstakademien
Våning 3
Ingång Jakobsgatan 27C
111 52 Stockholm
Öppet enl. ö.k.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google