© Sveriges Allmänna Konstförening
#1 2022  –  SAK 190 år

SAK MAG

  SAK Edition    Hesslans Historia    Åsa Ersmark    Matilda Dominique    Ida Persson    Alexandra Nilasdotter

Inledning

Hurra för oss! 190 år unga!

  Det är faktiskt ganska otroligt att Sveriges Allmänna Konstförening fyller 190 år i år. Idag är grundstenarna fortfarande desamma: att tack vare medlemsavgifterna kunna stödja samtidskonsten i Sverige genom inköp till konstlotteriet och belysa konstnärskap genom böcker, magasin och utställningar.

Under åren har runt 45 000 konstverk lottats ut i det årliga konstlotteriet. Bland de många utlottade verken under SAK:s tidigare historia återfinns Anders Zorns ”Kapprod”, 1886, Carl Larssons ”Kring Kaktusen”, 1909, liksom verk av bl.a. Bruno Liljefors, Hanna Pauli, Prins Eugen, John Bauer och Siri Derkert, samtidskonstnärer under olika perioder som idag utgör en viktig del av vår konsthistoria. Många verk finns i Nationalmuseums samlingar, bl.a. den välkända ”Ängsälvor” av Nils Blommér från 1850.

Vi vill i detta nummer av SAK MAG belysa fyra inköpta verk som kommer att lottas ut i november.

Vi vill också tipsa om DUK – De Ungas Konstförening. Denna förening bildades efter projektet SAK UNG avslutats.

Sara Walker & Anna Hesselbom

Sara Walker
Verksamhetschef och intendent
  [email protected]

Anna Hesselbom 
Kommunikatör och samordnare
  [email protected]

Sak Edition 2022

Kommande samarbeten 2022!

  Konst till salu! Enno Hallek, Trinidad Carrillo och Klas Barbrosson kommer att skapa verk åt SAK. Vi återkommer med mer information senare i vår.

Enno Hallek. FOTO: SAK

Trinidad Carrillo. FOTO: Katja Ragnstam

Klas Barbrosson. FOTO: Konstnären

Hesslans Historia

SAK fyller 190 år!

  2022 fyller Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) 190 år. Så länge har vi utan paus arbetat för samtidskonsten i Sverige.

1832 grundades Konstföreningen i Stockholm som skulle bli Sveriges Allmänna Konstförening. Syftet var att erbjuda konstnärer utställningsmöjlighete och stöd genom att köpa in verk till konstlotteriet, liksom att ge konstintresserade chans att möta konsten. I en tid då konstinstitutionerna var mycket få kom Konstföreningen att spela en viktig roll och har genom utställningar, inköp och publikationer haft stor betydelse för svenskt konstliv.

Vi har lyckats gräva fram ett av de verk som lottades ut i allra första konstlotteriet: Dalkulla i Rättviksdräkt av RW Ekman. Denna målning fick stor uppmärksamhet på en av Konstföreningens utställningar, köptes in och lottades ut 1832. Lycklig vinnare var expeditionssekreterare Afzelius.

Ekman (1808-1873) var en finskfödd konstnär som studerade på Konstakademien i Stockholm. Ekman var är känd för sina folklivsskildringar, dokumentation av svenska och finska nationaldräkter, liksom verk med motiv ur det finska nationaleposet Kalevala.

Text: Anna Hesselbom

FOTO: Stockholms Auktionsverk

Intervju – Åsa Ersmark

FOTO: Jean Baptiste Béranger 

Ersmark bär sitt verk Hekates glasögon. Kattguld monterat i glasögonbågar.
FOTO: Jean Baptiste Béranger 

Dagmånen, en symbol som smälter in i sin motsats

  Hej Åsa Ersmark, vars verk Dagmåne är en av vinsterna i konstlotteriet!

Berätta om din konstnärliga bakgrund?

– Jag har velat bli konstnär sedan jag var barn! Och sedan jag var barn har jag inte känt mig hemma i min tid, i samtiden. 

– Jag växte upp med andras missbruk och hemska konsekvenser av det, vilket gjorde att jag ständigt retirerade till en egen värld, en slags tillflyktsort som bestod av bilder, drömmar och hallucinationer. 

– Vid 40 års ålder har jag nu insett att jag aldrig lämnat den världen och även att den ofta är en mer intressant plats än vår samtid. Min konstnärliga värld är min stora glädje och en underbar plats att vara på.

– Jag arbetar med måleri, foto och film. Tekniker och material är kära följeslagare, men det är symboler och elusiva, eviga och ogreppbara företeelser, förnimmelser från andra världar som är det egentliga materialet. Jag fick mycket uppmärksamhet för några år sedan för verket Sea of mushrooms, ett hundratal akvareller av flugsvampar målade med mitt mensblod. Verket är en hyllning till det psykedeliska och dess växelverkan med våra drömmar och konsten, en ofta osynliggjord kraft. Även en hyllning till kvinnan och människans kraft att färdas ut och in ur magiska tillstånd, mediet blev till permanent järnoxid, samma material som hittats på de äldsta grottmålningar.  

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Dagmånen, en symbol som smälter in i sin motsats,
sken på mig den 19e april 2020 när jag gjorde en resa på ett berg.
Den etsade in sig på min näthinna och duken, innan tänkte jag på Månen och solen i deras konjunktion som sexuell,
men efter resan tror jag att konjunktionen är rituell. 

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

Yayoi Kusama
Mike Kelley
Paul Thek
Gustave Moreau
Richard Dadd
Giorgio De Chirico
Kenneth Anger
Eija-Liisa Ahtila
Nathaniel Dorsky

Text: Sara Walker
Om verket:

Dagmåne, 2020
Olja på duk
60 x 69 cm

Intervju – Matilda Dominique

FOTO: Elin Sylwan

FOTO: Matilda Dominique

En skuggväv

  Hej Matilda Dominique, vars verk Detail (one half) är en av vinsterna i konstlotteriet!

Berätta om din konstnärliga bakgrund? Hur började du arbeta textilt?

– För mig har textil alltid funnits nära, långt innan jag ens förstod att det gick att jobba som konstnär så har jag liksom bara hållit på med textil. Min mamma lärde mig sy och sticka, min mormor vävde mycket. Jag började på folkhögskola med textil inriktning efter gymnasiet och trodde att jag ville jobba med mode och kläder. Sen fortsatte jag på olika konstnärliga textila utbildningar och började fascinera mig mer och mer för trådar och att väva. Och det är i princip vad jag har hållit på med sen min examen från Konstfack. 

Berätta om verket som ingår i SAK:s lotteri

– Verket heter Detail (one half) och jag gjorde det 2019 inför utställningen – visual – illusion – confusion – som jag och Ida Pettersson Preutz visade på Fiberspace gallery. Vi jobbade med ett projekt tillsammans där jag vävde och hon sydde i lappteknik. Alla verken i utställningen utgick från en speciell teknik som kallas skuggväv, där man med färgeffekter kan skapa optiska mönster. Med ränder åt olika håll ser en del av väven ut att sväva ovanpå den andra. Verket Detail (one half) är ett uppförstorat utsnitt ur ett större mönster jag gjorde till ett annat verk i samma utställning. Materialen i väven är lin, bomull och polyester som jag färgat innan vävning, de olika trådarna tar upp färgen på olika sätt vilket ger en del skiftningar i ytan.

Vilka konstnärer (eller andra) har du haft med dig på vägen? Vilka är dina idoler?

– Min mormor är en av de personer som alltid funnits närvarande hos mig och som har betytt enormt mycket för mig och mitt skapande. Det var på grund av hennes intresse för vävning som jag blev nyfiken på att lära mig det själv och nu arbetar jag i samma vävstol som hon hade hemma hos sig när jag växte upp. 

– En konstnär som jag ofta återvänder till är Anni Albers, hela hennes konstnärliga gärning beundrar jag enormt mycket. Både hennes textilier och texter har varit viktiga för hur jag har närmat mig konsten genom vävandet. För några år sen var jag i New York och hade möjlighet att se några av hennes verk i en grupputställning på Moma, där även verk av Magdalena Abakanowich, Sheila Hicks och Lenore Tawney ställdes ut. Det var verkligen mäktigt att få befinna sig i det rummet där och då.

– Just de konstnärerna har ju tråden som en gemensam nämnare, och jag inspireras särskilt av hur de på olika sätt jobbar/jobbade skulpturalt, monumentalt och rumsligt med textil. Anni Albers var också designer och arbetade väldigt mycket med materialen och att hitta fram till specifika kvaliteter och texturer. Hennes sätt att nörda ner sig i hur en väv eller ett garn känns i handen eller att utforska något specifikt under en längre tid kan jag också relatera till väldigt mycket. 

Text: Sara Walker
Om verket:

Detail (one half), 2019
Bomull, lin, polyester och spraymålad rundstav
97 x 69 cm

Intervju – Ida Persson

FOTO: Issues Gallery

FOTO: Gabriel Bohm Calles

Krypa/Kräla

  Hej Ida Persson, vars verk Creep är en av vinsterna i konstlotteriet!

Berätta om din konstnärliga bakgrund, hur blev det måleri?

– Jag har alltid älskat att rita och måla och från tidig ålder sa jag att jag ville bli antingen konstnär eller tandläkare (!) när jag blev stor.  När jag blev äldre fanns den ena drömmen kvar men jag blev ständigt påmind om att det inte går att försörja sig på konst. Jag bestämde mig för att gå 2 år på konstskola för att sedan göra något ’seriöst’ men kort efter att jag börjat på Kristianstad Konstskola så var jag fast och kunde inte tänka mig något annat. Det blev tre förberedande år då jag även gick ett år på Nordiska Konstskolan i Kokkola och ett par år senare kom jag in på Konsthögskolan i Umeå.  Jag provade alla möjliga material på de förberedande konstskolorna men jag kom alltid tillbaka till måleriet, det var helt enkelt det jag tyckte var allra roligast och det medium som jag känner att jag kan uttrycka mig i.

Berätta om verket till lotteriet?

– Creep målade jag till en grupputställning på Issues gallery i Stockholm där alla konstnärer ombads att förhålla sig till måttet 40 x 50 cm. Vanligtvis målar jag 260 x 190 cm så det var en omställning. När jag skissar gör jag visserligen små förlagor men de är alltid tänka att resultera i en stor målning. Jag arbetar just nu med en serie som jag kallar Conductors(dirigenter, konduktörer) där långa armliknande delar kan tänkas dirigera, styra, hålla om eller hålla fast betraktaren. Det här verket är ett småsyskon till dessa verk. Titeln Creep syftar dels på verbet krypa/kräla, de delar som i stort format kan liknas vid armar blir i det fallet fingrar eller klor som krälar. Men titeln syftar också på substantivet creep, ett äckel som smyger sig på. Jag tänker att detta är en typ av spejare som är utsänd av sina storasyskon. Creep ska till ytan vara lockande med sina solnedgångsfärger och blomliknande former men solnedgången har en omvänd färgskala där det kyliga ljuset står överst och de blomliknande formerna är kantiga och avslutas med spetsar.

Vilka är dina konstnärliga hjältar?

– Jag har flera olika sorters hjältar. Mina kollegor Julia Selin och Matti Sumari som jag delade ateljé med i flera år är mina hjältar för den arbetsenergi, inspiration och pepp de gav mig.  Mina professorer i Umeå, Florian, Zeyfang och Ann Edholm är mina hjältar både genom sin konst men också med sitt engagemang och stöttning både under och efter utbildningen. Utanför min egen svär ser jag upp till Richard Serra och Mika Rottenberg. Serra för hans förmåga att göra verk som är tunga och monumentala och på samma gång lätta och eleganta. Jag dras till Rottenbergs vrickade värld för att den är gjord med en sån hängivenhet att en sjunker in i den som om den vore verklig.

Text: Sara Walker
Om verket:

Creep, 2021
Akryl på mdf
40 x 50 cm

Intervju – Alexandra Nilasdotter

FOTO: Alexandra Nilasdotter

FOTO: Johan Knobe

Jag blir aldrig klar

  Hej Alexandra Nilasdotter, vars verk Vattentorn är en av vinsterna i konstlotteriet!

Verken på utställningen på Kaolin, där vi fann verket Vattentorn, bygger på formerna vattentorn och silor. Hur kommer det sig att de inspirerade dig?

– Jag tror det kommer från att jag är uppväxt i den miljön, det påminner mig om ”hemma”. Industrierna och lantbruken som reser sig från marken i det öppna landskapet. Jag är uppväxt i mitten av Skåne, i en liten industriby omringad av milslånga fält och öppna landskap.
När jag studerade på KADK på Bornholm tog jag ofta tåget mellan Ystad, där färjan gick från, och Hässleholm. En tågsträcka genom ett landskap fullt av rapsfält, åkermark, vindkraftverk, torn och silos. Det är så fascinerande, med dessa stora monumentala byggnader och dess absoluta funktion. 

Förutom arkitektur, vilka är dina inspirationskällor? 

– Vardagsobjekt. Saker som vi använder varje dag och detaljerna i dom. Ritualer och hur vi interagerar med sakerna runt om kring oss. Och såklart materialet, lera i sig själv, vad det kan göra, och hur den alltid tenderar att överraska mig. Jag blir aldrig klar, lär mig alltid något nytt, leran utmanar mig ständigt.

Hur kom det sig att det blev keramik för din del?

– Det var aldrig självklart. Ingen i min närhet hade någon relation till keramik under min uppväxt men när jag gick sista året på gymnasiet, (teknisk linje med inriktning på Form och design) hittade jag en drejskiva i källaren och började utforska den. Det fanns ingen på skolan som kunde dreja så jag fick helt enkelt lista ut hur det fungerade. Jag minns att det va väldigt svårt, att jag va frustrerad men att jag inte kunde sluta. Efter det valde jag att söka vidare till keramikutbildning istället för arkitektur, som va min plan från början. 

Liu Chien-Kuang och du driver ju också designstudion Normal Object Factory med inspiration från såväl svensk som taiwanesisk design. 
Skiljer sig den taiwanesiska och den svenska traditionen i tankar kring designen och användning av bruksgods?

– Det blir en naturlig del av dialogen mellan mig och Kuang när vi jobbar tillsammans. Ibland är det tydliga olikheter på hur vi ser på funktion och estetik. Hur vi ser på sakers vara eller icke vara. Jag vet inte om jag kan säga något precist. Jag är väldigt glad för det, det är verkligen en styrka att komma från två olika kulturella bakgrunder och mötas i olika kreativa projekt.
Men på ett större plan ser jag att det är som i Sverige, en fråga om generation och ekonomi. Men det är två olika kulturer, och det speglas såklart även i bruksgods och konst. 

Vad har du på gång härnäst? Vill du berätta om projektet för en restaurang i Stockholm?

– Normal Object Factory har en större solo utställning i Askersunds nya konsthall i april. Där kommer vi visa mer experimentella objekt, i gränslandet mellan funktion och skulptur. Mestadels glas men i för oss helt nya tekniker och sätt att jobba med materialet. 

– Min plan är att arbeta vidare i den större skala som jag ställde ut på Kaolin, parallellt med andra uppdrag. Jag vill skala upp storleken på dom keramiska objekt och undersöka mer ytor och reliefer från dom faktiska vattentornen och silorna.

– Arbetet med servisen för Subjective och Gustavsbergs Porslinsfabrik har varit väldigt spännande. Det har varit fint att kunna vara med på plats i fabriken och följa processen inifrån, det är en väldigt unik plats, den sista i sitt slag. Det finns tyvärr inte så många porslinsfabriker kvar i Europa.

– Och såklart att få jobba så nära restaurangen, få se hur produkterna ska användas och låta restaurangen vara en del av produktutvecklingen.

Text: Anna Hesselbom
Om verket:

Vattentorn
Oglaserat stengods
C:a 40 cm högt

Market Art Fair

FOTO: Jean Baptiste Béranger 

Market Art Fair – Gå två för en!

  SAK deltar på Market Art Fair på Liljevalchs konsthall i Stockholm 29 april till 1 maj. Hoppas vi ses där. SAK-medlemmar går två för en på Market Art Fair under söndagen den 1 maj.

Rabattkod kommer mailas till medlemmar i SAK i kommande nyhetsbrev.

Hemsida: marketartfair.com

Konstklubb för unga

De ungas konstförening

  DUK – De Ungas Konstförening är en ideell förening som riktar sig till unga i åldrarna 18–30. Föreningen arbetar för att skapa en mötesplats för unga konstintresserade med en strävan att göra konsten tillgänglig för den breda massan. Vi gör detta genom att anordna konstrelaterade evenemang i form av ateljébesök, guidade visningar, curerande av utställningar och intervjuer med personer ur konstscenen. Är du intresserad av vår verksamhet och våra kommande evenemang är du varmt välkommen att bli medlem i DUK genom vår hemsida. Som medlem får du nyhetsbrev varje månad, där styrelsen tipsar om  evenemang och händelser. Läs mer om DUK- De Ungas Konstförening på vår hemsida och instagram.

Hemsida: duksthlm.wixsite.com/website
Instagram: @duk_konstforening 
Mail: [email protected]

Postadress:
Sveriges Allmänna Konstförening
Jakobsgatan 27 c
111 52 Stockholm

Besöksadress:
Konstakademien
Våning 3
Ingång Jakobsgatan 27C
111 52 Stockholm
Öppet enl. ö.k.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google